Nejčastější zranění parkouristů a jejich prevence

30.03.2018

Říká se, že parkour patří k nejnebezpečnějším sportům vůbec. 
Co si o tomto tvrzení myslí jeden z nejúspěšnějších parkouristů
v České republice Pavel CibulkaJaká jsou nejčastější zranění?
Která měl on a jak se jim vyhnout? 

Filozofie parkouru si zakládá na bezpečnosti, zavrhuje zbrklé chovaní, předvádění se a nebezpečné kaskadérské kousky. Tímto se odlišuje
od extrémních sportů, ve kterých je riskování základním kamenem.
I tak se při něm dá zranit velmi jednoduše. 

„Běžně se setkáváme s vymknutými/podvrtnutými kotníky, naraženými zápěstími nebo podlitinami", říká Pavel Cibulka, ambasador parkouru
na UCG 2018. 

Mezi další častá zranění, která už obvykle souvisí i s vašimi genetickými dispozicemi, patří poraněná kolena - kloubní vazy či vykloubená ramena. 

Většina těchto zranění vzniká při pádech a nárazech např. při přemetech, akrobacii nebo vrutech na hrazdě, méně často důsledkem přetížení. 

Podle výzkumu, který si nechali kluci z In Motion Academy vyhodnotit, zjistili, že jejich vedené tréninky jsou v porovnání s ostatními sporty, například jako atletika, méně nebezpečné.

Jaké jsou faktory snižující riziko zranění? 

Dostatečné rozcvičení. Tato zásada je stejná jako u všech jiných sportů.
Tělo by mělo být zahřaté, vystrečované a klouby by měly být před začátkem tréninku mobilizované. 

Znalost tréninkového prostředí. Neočekávaný nezpevněný materiál jako je písek, prach, hlína, rostliny, voda a podobně mohou být velkým nebezpečím. Dalším rizikem jsou ostré předměty, kupříkladu střepy, vyčnívající šrouby         a hřebíky, hrany plechů, o které se můžeme pořezat a způsobit si infekci. 

Obecně se říká, že venku se více zraní začínající parkourista, jak zkušený profesionál. V tělocvičně/parkourové hale lidé získávají větší pocit bezpečí     a nebojí se zkoušet nové a náročnější skoky. 

Správná technika a přiměřená obtížnost. Při opakovaných špatných dopadech se nejčastěji projevují důsledky přetěžování následnými záněty.     S vedenými tréninky a respektem k vašim genetických dispozicím se tomu vyhnete nejlépe. 

Regenerace. Formy regenerace jsou různé a každému vyhovuje něco jiného, ale je třeba ji dodržovat. Po každém cviku byste si měli být jisti, že máte dost sil na to pokračovat dál.

Jaká zranění jsi měl ty, Pavle? 

Naštěstí jsem nikdy neměl nic vážného, jen natlučená kolena a naražené zápěstí. 

Zranil se někdo minulý týden v Brně na IMACoN Speed Warmupu 2018?

Asi 5-6 lidí si podvrklo kotník a jeden kluk od nás z týmu špatně přistál             a odvezl si 12 stehů na noze. 

Nakonec přikládám tahák první pomoci při úrazu z parkouru. Snad ho nikdy nebudete potřebovat! 

Autor: Sabrina Wiedermannová
Foto credit: Viktor Šorma